Hoe gezond is een eitje!

Body
Hoe gezond zijn eieren eigenlijk? via mindbodylife.nl

 

Elke dag ik eet ik twee tot drie eitjes. Voornamelijk omdat ik het lekker vind, en ook voor de eiwitten. In 2004 heb ik een vermageringsoperatie (Duodenal Switch) gehad waardoor ik minder voedingstoffen opneem, hierdoor moet ik extra eiwitten eten.

 

Ik eet ook veel eieren omdat ik denk dat een eitje gezond voor je is. Dus heb ik onderzocht of dat nu werkelijk zo is, door het lezen van verschillende meningen en websites. Natuurlijk kom je er nooit helemaal achter of eieren werkelijk gezond zijn, een heleboel websites spreken elkaar tegen. De één noemt het een superfood en de ander beweert nog steeds dat eieren niet zo goed zijn voor de gezondheid als je er véél van eet. Dus vorm ik mijn mening naar wat mij het meest geloofwaardig lijkt. (En misschien naar wat ik wil geloven.)

 

Bereiding

Je kunt een ei pocheren, bakken, koken en misschien zijn er nog wel meer manieren om een eitje te bereiden.
Ik eet mijn eieren meestal hard gekookt, dan kook je ze ongeveer 8 minuten.
Voor een halfzacht ei ongeveer 5 tot 6 minuten, en voor een zacht ei 3 tot 4 minuten.

 

Ook eet ik ze wel is gebakken of als roerei. Pocheren heb ik nog nooit geprobeerd want dat lijkt me nogal ingewikkeld. (ik ben meer een ‘snel en makkelijk’ mens 🙂 ) Wel is het zo dat pocheren misschien wel de gezondste bereidingswijze is, dus ik moet het toch eens proberen.

 

Wat doet een eitje voor de gezondheid?

Op de website van het voedingscentrum lees ik dat eieren vooral bestaan uit eiwit (6 gram) en onverzadigd vet en maar een kleine hoeveelheid koolhydraten. Verder word je er niet dik van want een eitje bevat maar 75 kcal per stuk. Volgens het voedingscentrum mag je maar drie eitjes per week eten. Dan zit ik toch aan de hoge kant met mijn drie eieren per dag. Maar de meningen zijn verdeeld en ook zijn er onderzoeken die dit advies van het voedingscentrum tegen spreken (heb ik gelezen).

 

Eieren bevatten o.a.:

  • Vitamine B12: Belangrijk voor de gezondheid van o.a. het zenuwstelsel. En ook voor de aanmaak van rode bloedcellen.
  • Vitamine A: O.a. belangrijk voor de gezondheid van de huid en de ogen. Vitamine A is een vetoplosbare vitamine.
  • Vitamine D: Veel mensen schijnen een vitamine D gebrek te hebben. Vitamine D is o.a. belangrijk voor je botten en tanden. Het is een vetoplosbare vitamine.
  • Vitamine B2: Maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex, het is van belang voor de energievoorziening van het lichaam.
  • Vitamine E: Is ook een vetoplosbare vitamine. Vitamine E is van belang voor alle weefsels. Het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. En vermindert o.a. de kans op hart en vaatziekten.
  • Vitamine K: Is van belang bij de bloedstolling. Maar vitamine K speelt ook een rol bij het behoud van gezonde botten. Ook vitamine K is vetoplosbaar.
  • Foliumzuur: Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het speelt een belangrijke rol tijdens de zwangerschap want het is belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je ongeboren baby. Verder is foliumzuur van belang voor de werking van de rode bloedcellen en voor de werking van de zenuwen.
  • Fosfor: Is betrokken bij de energievoorziening en het één na meest voorkomende mineraal in ons lichaam en is belangrijk voor botten en tanden.
  • Selenium: Versterkt het immuunsysteem en beschermt tegen hart- en vaatziekten en kanker.
  • IJzer: Van belang voor de vorming van hemoglobine een onderdeel van rode bloedcellen.
  • Zink: Belangrijk voor de groei en vernieuwing van weefsel. Ook van belang voor gezonde botten.

 

Waarvoor is een eitje nog meer van belang?

Op  ahealthylife.nl  (een erg informatieve website) leer ik dat een eitje de enige voedingssoort is die alle negen essentiële aminozuren bevat.
Dat kan ook niet verkeerd zijn toch?

 

Ook lees ik dat eieren Choline bevatten wat de kans op ontstekingen schijnt te kunnen verminderen. En deze Choline is belangrijk voor zwangere vrouwen dit heeft te maken met de hersenontwikkeling van de foetus. Een ei bevat meer dan 100 mg choline.

 

Eieren kunnen helpen om gewicht te verliezen. Omdat ze heel vullend zijn en maar 75 kcal bevatten, zul je minder eten en dus gewicht kunnen verliezen.

 

In eieren zitten anti-oxidanten die de ogen beschermen.Dit zijn Luteine en Zeaxanthine. Dus eieren zijn belangrijk voor gezonde ogen.

 

Cholesterol

De één zegt dat het slecht voor je cholesterol is en de ander vertelt dat het geen nadelig effect heeft op je cholesterolwaarden. Ik geloof persoonlijk in dat laatste want zelfs met alle eitjes die ik eet, is mijn cholesterolwaarde aan de lage kant. Ik heb dus eerder een te laag cholesterol (wat ook niet goed schijnt te zijn) dan een te hoog cholesterol.
Volgens de website van Rineke dijkinga is het zo dat de lever minder cholesterol aanmaakt, als er al cholesterol in de voeding zit, zoals in eieren. En ook dat je het beste eieren van loslopende kippen kunt eten.

 

Eieren blijken het HDL cholesterol te verhogen (wat gunstig is) en het LDL cholesterol te verlagen.

 

Ik maak me dus niet zo druk om de cholesterol die in eieren zit, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.Wel lijkt het me belangrijk niet zo maar klakkeloos aan te nemen wat ons vroeger altijd is voorgehouden met betrekking tot eieren. Onderzoek het, er valt veel te lezen wat betreft eieren. En vorm je eigen mening.

 

Verder is het natuurlijk van belang om zo gevarieerd mogelijk te eten. Daar heb ik nogal is moeite mee, ik heb de neiging een tijd lang elke dag ongeveer dezelfde dingen te eten tot ik er helemaal genoeg van heb. Gek genoeg kan ik eieren wel altijd eten zonder er genoeg van te krijgen. Dat komt misschien omdat je eieren op zo veel verschillende manieren kan bereiden, en kan combineren met verschillende voedingsmiddelen. Gevarieerd eten, daar hoort ook een eitje bij.
Fijne pasen iedereen!

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply