Supplementen, wat ik allemaal slik voor mijn gezondheid!

Body
supplementen vitamines mineralen pillen

 

Ik slik een heleboel supplementen, normaal gesproken. Dit omdat ik in 2004 een vermageringsoperatie (Duodenal Switch) heb ondergaan. Hierdoor moet ik levenslang een heel aantal supplementen bij slikken. Door de jaren heen is er steeds meer bij gekomen, omdat ik tekorten ontwikkelde.

 

Nu heb ik al een heel aantal weken bijna niets geslikt en dat is natuurlijk niet zo slim. Ik had gewoon zó genoeg van dat altijd maar pillen slikken. Ik had er geen zin meer in.
Pillenmoe zoals dat heet.

 

Dit weekend heb ik een blogpost geschreven over hoe rot en moe ik me de laatste tijd voel en dat kan ook door een vitaminen en mineralen gebrek komen. Dus heb ik me voorgenomen om mijn supplementen weer trouw te gaan slikken.

 

Ik zet hier op een rijtje wat voor een supplementen ik allemaal slik en waarvoor ze dienen. Dat lijkt me een goede aansporing om ze ook daadwerkelijk te nemen. Als ik weer even pillenmoe ben kan ik dit nog eens nalezen. Misschien is het ook handig voor mensen die net bariatrische chirurgie hebben ondergaan, alhoewel zij misschien andere supplementen moeten slikken.

 

Welke supplementen ik slik

Vitamine B-complex 

Is wateroplosbaar en wordt niet in het lichaam opgeslagen. Een teveel wordt weer uitgeplast. B-complex bestaat uit een heel aantal soorten B vitamines. Het zou te ver gaan om de werking van elke B vitamine apart te vermelden.

 

Maar een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Bloedarmoede
  • Vermoeidheid
  • Huidklachten
  • Slechte stofwisseling

 

Vitamine B-complex is belangrijk voor een gezond zenuwstelsel, een goede energieproductie, huid en haar, een goede spijsvertering en nog vele andere dingen.

 

Vitamine A 

Is een vet-oplosbare vitamine. Een teveel wordt in het lichaam opgeslagen daarom moet je uitkijken met de dosering. Vitamine A mag niet onbeperkt worden ingenomen.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Nachtblindheid of in sommige gevallen zelfs blindheid.
  • Huidklachten
  • Een verstoorde botontwikkeling
  • slecht gebit
  • Dof haar
  • Verminderde afweer

 

Vitamine D 

Is een vet-oplosbare vitamine. Een teveel wordt in het lichaam opgeslagen daarom moet je uitkijken met de dosering. Vitamine D mag niet onbeperkt worden ingenomen.
Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in ons lichaam. Veel mensen in Nederland schijnen een vitamine D gebrek te hebben door een tekort aan zonuren in ons land.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Spierzwakte
  • Concentratie problemen
  • Depressie
  • Vermoeidheid
  • Slechte weerstand

 

Vitamine E 

Vet-oplosbare vitamine. Een teveel wordt in het lichaam opgeslagen daarom moet je uitkijken met de dosering. Vitamine E mag niet onbeperkt worden ingenomen.
Een vitamine E gebrek schijnt maar zeer zelden voor te komen.

 

In het geval van een tekort kan dit leiden tot o.a.:

  • Bloedarmoede
  • Neurologische problemen
  • Spierzwakte

 

Vitamine E is een anti-oxidant die beschermt tegen weefselschade als gevolg van vrije radicalen. Vitamine E is ook belangrijk bij de vorming van rode bloedcellen.

 

Vitamine K 

Vet-oplosbare vitamine. Een teveel komt volgens het voedingscentrum in de praktijk niet voor. Vitamine K speelt een rol bij de bloedstolling en bij de gezondheid van botten.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Een slechte bloedstolling
  • Een slechte opname van calcium in de botten

 

Pasgeboren baby’s hebben een vitamine K tekort en hebben dan ook vitamine K nodig.

 

Vitamine C

Een water-oplosbare vitamine. Een teveel plas je uit. Vitamine C beschermt tegen vrije radicalen.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Een verminderde weerstand
  • Bloedend tandvlees
  • Vermoeidheid
  • Slechte genezing van wondjes
  • Gewrichtsklachten
  • Gebrek aan concentratie
  • Prikkelbaarheid

 

Zink 

Is één van de belangrijkste spoorelementen in ons lichaam. We hebben er per dag maar  ongeveer 7 mg van nodig. Zink is belangrijk voor het herstel, de groei en de ontwikkeling van weefsels.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Een slechte weerstand
  • Huidproblemen
  • Weinig eetlust
  • Haaruitval
  • Nachtblindheid

 

Zink is onmisbaar voor een gezond en goed functionerend lichaam.

 

IJzer 

Is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam en een goede weerstand.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Kortademigheid
  • Gebrek aan concentratie
  • flauwvallen
  • Slechte weerstand
  • Hartkloppingen

 

Het is handig als je ijzer inneemt, er een vitamine C supplement bij te nemen. Vitamine C bevordert de opname van IJzer.

 

Magnesium 

Bij een tekort aan magnesium kunnen vele klachten ontstaan van zowel psychische als lichamelijke aard. Magnesium speelt een rol bij ongeveer 350 processen in ons lichaam.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Overspannenheid
  • Prikkelbaarheid
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn en Migraine
  • Depressies
  • Algehele lusteloosheid
  • tintelingen aan handen en voeten
  • krampen
  • Gebrek aan eetlust

 

Magnesiumtekort wordt vaak niet ontdekt door een bloedtest.
Magnesium is opneembaar via de huid d.m.v. magnesium olie.

 

Calcium

Is het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Calcium is nodig voor de opbouw en onderhoud van botten en gebit.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Vergeetachtigheid
  • Spierkrampen
  • Botontkalking (Osteoporose)

 

Vaak is het zo dat je niet merkt dat je een calcium tekort hebt. Dit komt omdat je lichaam calcium uit je botten haalt om het tekort aan te vullen. Dit leidt tot botontkalking.

 

Foliumzuur 

Foliumzuur behoort tot de B-vitaminen en wordt ook wel vitamine B11 genoemd.
Zwangere vrouwen hebben extra foliumzuur nodig voor de ontwikkeling van het ongeboren kind.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Gewichtsverlies
  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Darmstoornissen

 

Foliumzuur zorgt voor de productie van rode bloedcellen.

 

Multivitamine 

In een multivitamine zitten vitamines, mineralen en spoorelementen. Ik slik multivitamnine ter aanvulling op de overige vitamines die ik slik.

 

supplementen vitamines mineralen pillen die ik allemaal slik

 

Visolie

Dit slik ik vanwege de omega 3 vetzuren, omdat ik denk dat ik die anders niet genoeg binnenkrijg. Visolie is goed voor hart en hersenen.

 

Een tekort kan leiden tot o.a.:

  • Concentratiegebrek
  • Spanningen
  • Broze nagels
  • Slecht zien
  • Stemmingswisselingen

 

Visolie is goed voor de psychische en lichamelijke gezondheid.

 

Kelp 

Kelp slik nog niet, maar ik ben van plan dit ook bij te gaan slikken vanwege de jodium die er in zit. Ik eet weinig brood (waar jodium aan is toegevoegd) dus ik ben bang dat ik dat ook te weinig binnenkrijg, en dit al jarenlang. Ook is mijn schildklierwerking niet optimaal en aan de trage kant.

 

Een tekort aan jodium kan leiden tot o.a.:

  • Stofwisselingsproblemen
  • Een vergrote schildklier
  • Vermoeidheid
  • Spierpijn

 

Kelp bevat meerdere vitamines, mineralen en spoorelementen.

 

Ik slik dus een heleboel supplementen, maar als ik dit zo lees weet ik wel weer waarom het voor mij noodzakelijk is. Mijn ‘voorjaarsmoeheid’ waar ik op dit moment last van heb kan dus heel goed komen door het gebrek aan één of meer vitaminen of mineralen.
Ik ga ze vanaf nu weer elke dag slikken en dan moet ik me maar over mijn tegenzin heen zetten.

 

Slik jij ook supplementen bij? En waarvoor slik je supplementen?

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Ilse
    06/04/2016 at 08:29

    Wat een hoop supplementen! Ik slik er ook wel veel, voor mijn lekkende darm syndroom en vermoeidheid, maar lang niet zoveel als jij. Ik neem nu 5 verschillende dingen en dat vind ik al veel.

    • Reply
      admin
      06/04/2016 at 09:48

      5 verschillende supplementen is ook al wel veel! Heb jij er ook wel eens ontzettend genoeg van om al die pillen te moeten slikken?

      • Reply
        Ilse
        06/04/2016 at 09:54

        Ik ben er eigenlijk nog maar net mee begonnen, daarvoor waren het er maar 2. Maar het probleem bij mij is ook dat ik heel moe ben, heel weinig energie heb en het daarom voor mij erg moeilijk is om dat allemaal te nemen wanneer het moet. Zeker omdat het ene dan voor het eten moet genomen worden, het andere tijdens,… Ik ben al blij als ik gewoon de energie heb om te eten. Die supplementen er dan nog bij…

        • Reply
          admin
          06/04/2016 at 10:16

          Wat goed dat je daar op let, wanneer je het allemaal moet innemen. Ik neem alles achter elkaar in de ochtend. Alleen de ijzer en vitamine c neem ik op de avond omdat dat niet samen gaat met calcium.

    Leave a Reply