Whole30, wat is dat eigenlijk?

Body
Whole30, wat houdt het in.

Eindelijk zijn we met onze tweede Whole30 begonnen.
De eerste keer is al een aantal jaar geleden en wat een Whole30 nu precies inhoud was een beetje weggezakt. Dus ik heb me er opnieuw in verdiept.

 

De Whole30 is in principe een soort eliminatiedieet. 30 dagen lang eet je bepaalde voedingsmiddelen niet. Hierdoor kun je je beter gaan voelen, energieker, pijnen kunnen verdwijnen, allergieën of eczeem kunnen een stuk beter worden etc. Tenminste dat wordt gezegd op de Whole30 website. Dit weet ik dus niet uit eigen ervaring.

 

Allergie, eczeem, extreme vermoeidheid, spijsverteringsklachten en ga zo maar door, kunnen ontstaan door overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen dus is het goed om ze een tijd niet te eten zodat je lichaam zich kan herstellen.

 

Zoals ik eerder al schreef gebruiken wij het voornamelijk om onze eetgewoonten weer onder controle te krijgen. En natuurlijk het suikermonster de baas te worden, want ik snoepte wat af.
Een heleboel mensen gebruiken de Whole30 op deze manier en het werkt. Je herprogrammeert jezelf als het ware.

 

Na 30 dagen je strikt aan dit dieet gehouden te hebben introduceer je weer bepaalde voedingsmiddelen en kijk je hoe je hier op reageert. Ga dus na die 30 dagen niet meteen helemaal los want dat zou zonde zijn. Dan is het binnen no-time alsof je nooit een Whole30 gedaan hebt.

 

Het kan zijn dat je niet goed reageert op bepaalde voedingsmiddelen als je ze weer gaat eten. Je eczeem wordt bijvoorbeeld weer erger of je voelt je weer doodmoe of je suikerbehoefte is in één klap weer terug. Je kunt dan achterhalen welk voedingsmiddel de schuldige is omdat je ze één voor één herintroduceert. Laat dit voedingsmiddel dan in het vervolg staan.

 

Wat mag je niet eten tijden de Whole30?

Tijdens de Whole30 eet je 30 dagen lang géén:

  • Suiker en ook niets waar suiker aan is toegevoegd. Ook mag je geen suikervervangers zoals zoetstoffen en honing.
  • granen, dus ook geen brood, geen rijst etc. Niks waar granen aan toegevoegd zijn.
  • Alcohol of tabaksproducten
  • Peulvruchten, je mag wel sperziebonen eten of peulen, deze zijn de uitzondering.
  • Melkproducten, dus geen boter of kaas enzovoort

 

Maar wat mag je dan wel?

Je mag wél:

  • Een heleboel Groente.
  • Vlees.
  • Vis en zeevruchten.
  • Wat fruit, overdrijf hier niet in want dan gaat je behoeft en aan zoetigheid nog niet weg.
  • Noten en Zaden, alleen geen pinda’s.
  • Eieren.
  • Gezonde vetten zoals kokos- en olijfolie.
  • Aardappels.Oorspronkelijk mocht je deze niet en mocht je alleen zoete aardappels. Maar de regels zijn veranderd sinds 2014 en nu mag je wel aardappels. (yay!) Maar geen gefrituurde. Je kunt ze natuurlijk wel bakken in de pan of in de oven.

 

Eet dus voedingsmiddelen met zo weinig mogelijk ingrediënten. Eet 30 dagen lang zo puur mogelijk, geen pakjes of zakjes. En houd je aan de richtlijnen.

 

Probeer aan voldoende slaap te komen. Ongeveer 7 tot 9 uur per nacht. Dit is belangrijk voor het herstel van je lichaam en voor je emotionele balans.
Dat was het wel zo’n beetje. Wil je meer weten? Kijk dan op de officiële website van de Whole30. Er is ook een boek wat je kunt lezen  The Whole30: The 30-Day Guide to Total Health and Food Freedom.

 

Als het goed is ga je je gedurende de Whole30 steeds beter voelen en je behoefte aan suiker neemt sterk af.

Heb jij wel eens een Whole30 gevolgd en wat voor een effect had het op jou?

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply