Er is altijd hoop! Tips om hoop te houden.

Life, Mind
hope a very powerful thing, quote over hoop

 

Wat kan het toch helpen om met iemand te praten die begrip heeft voor je probleem of situatie. Je krijgt meteen weer hoop!

 

Ik zat in een behoorlijke dip, lag nachten lang wakker en te huilen. Overdag voelde ik me somber en had nergens geen zin in.

 

Dit alles had met mijn werk te maken.

Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gehad met mijn coach op het werk. Ze was uiterst begripvol en begreep precies wat ik bedoelde. Bovendien gaat ze kijken of er wat aan te veranderen valt.

 

Ik was na het gesprek zo blij en opgelucht en was in één klap uit mijn dip. Het gesprek heeft mij weer hoop gegeven dat alles goed gaat komen. En hoop had ik niet meer.

 

Nu zie ik in hoe belangrijk het is om een beetje hoop te hebben op betere tijden. Ik hoef niet naar ander werk te zoeken want misschien komt het op deze plek nog goed.

Vandaag zie ik er voor het eerst in tijden niet tegenop om naar mijn werk te gaan. Hoe fijn is dat!

 

Op Wikipedia staat als omschrijving van hoop: Hoop is de onzekere verwachting dat een bepaalde gewenste gebeurtenis zal plaatsvinden.’

 

En zo is het! Ik weet niet of het beter gaat worden op mijn werk, maar ik heb weer hoop dat er iets veranderen zal.

 

Tips om hoop te houden!

Hoe kun je nu hoop houden als alles uitzichtloos lijkt, of niet voor verbetering vatbaar?

 

Ik heb er eens over nagedacht en wat op internet rondgekeken en heb een lijstje samengesteld. Dit lijstje is bedoeld om te proberen hoop te houden als je je wanhopig voelt. Want met hoop ga je je een stuk beter en positiever voelen.

 

  • Probeer de controle terug te krijgen over je leven. Ik realiseer me dat niemand volledig controle heeft over de richting van zijn leven. Maar er zijn altijd kleine dingen die je kunt doen om er een draai aan te geven. Door er bijvoorbeeld (zoals ik in dit geval gedaan heb) over te praten met iemand die begrip heeft. Dit verandert de situatie al, omdat je het gevoel krijgt dat je een medestander hebt en dat je in ieder geval niet alleen staat in de situatie.
  • Stel realistische doelen, hoe klein ook. Als je een doel bereikt krijg je weer hoop dat grotere doelen ook te behalen vallen.
  • Bedenk welke obstakels je al overwonnen hebt in je leven. Maak een lijstje en put daar hoop uit.
    Misschien heb je al ergere dingen meegemaakt waar je doorheen bent gekomen? Dan realiseer je je misschien dat je dit obstakel óók wel voorbij komt, op wat voor een manier dan ook.
  • Bedenk wat je kunt doen om de situatie te veranderen. Als er echt niets is wat je kunt doen het te veranderen. Dan kun je nog altijd de manier waarop je ermee omgaat veranderen. Probeer bijvoorbeeld te accepteren dat het zo is, werk er aan. Lees acceptatie quotes en wijsheden, en denk daarover na.
    Dit geeft mij al vaak een beetje lucht.

  • Stel nieuwe doelen op andere gebieden van je leven en hou je daarmee bezig. Dat geeft afleiding en misschien wel succes.
  • Gebruik affirmaties om weer geloof en hoop te krijgen in jezelf! Affirmaties helpen mij altijd om in ieder geval wat positiever naar het leven te kijken. Als je depressief bent zie je alles zwart in. Met behulp van affirmaties kun je er toch een iets positievere kijk op de situatie of het probleem krijgen.

  • Kijk naar wat je wel hebt in je leven. De goede dingen. En richt je daarop. Bijvoorbeeld: Het loopt niet lekker op mijn werk en dat zit mij vreselijk dwars, maar ik heb wél een leuke relatie, een fijn huis, een lieve hond, vrienden….. (Wat je ook maar kunt bedenken) Misschien dat als je met een iets positievere instelling naar (in dit geval) dat werk gaat, veranderen er vanzelf wel dingen in de situatie.
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply