Hoe maak je een goede gewoonte van iets

Life, Mind
Een goede gewoonte ergens van maken.

Een gewoonte is iets wat we automatisch doen. We hoeven er niet aan te denken om het te doen, we doen het gewoon. Maar het is niet makkelijk om ergens een gewoonte van te maken. Ze zeggen dat het 21 dagen duurt voordat iets een gewoonte wordt. Ik denk dat het langer duurt maar het heeft in ieder geval tijd nodig en veel herhaling.

 

Ik heb een lijst gemaakt van dingen waar ik graag een goede gewoonte van wil maken. Misschien brengt het je op ideeën en heb jij er ook wat aan. Of misschien zijn er andere kleine dingen waar jij een goede gewoonte van wil maken. Ik zeg kleine dingen want het is belangrijk om klein te beginnen de grote veranderingen komen later wel. En alle kleine veranderingen vormen samen een grote verandering.

 

Begin met het werken aan één doel en maak daar een goede gewoonte van. Pas als dat een soort van automatisme is geworden, begin dan aan de volgende kleine verandering. Stapje voor stapje komen we er wel.

 

Vertel aan anderen wat je probeert te veranderen en waar je aan werkt. Voor mij werkt het dan zo, dat ik wil bewijzen aan die anderen dat ik het kán. En natuurlijk vragen ze er dan meestal naar hoe het met je doel gaat. Dit werkt als een soort van stok achter de deur.

 

Maak een schema of een plan van aanpak waarin je uitwerkt wat je gaat doen om je doel te behalen om ergens een goede gewoonte van te maken. Onthou kleine stapjes!

 

Op een gegeven moment ga je alle voordelen van je nieuwe goede gewoonte inzien en wordt het dus ook makkelijker om het te doen. Juist misschien omdat er voordelen aanzitten waar je nog niet aan gedacht had.

 

Probeer het een maand lang gewoon te dóen.(zeg ik terwijl ik wéét hoe moeilijk dit kan zijn 🙂 )Het helpt als je gemotiveerd bent. Vertel jezelf waarom je dit doet. Dat helpt om het vol te houden. Vóór je het weet heb je ergens een goede gewoonte van gemaakt.

 

Hieronder volgt de lijst van dingen waar ík aan wil werken. Het zijn dingen die me in de weg staan of die me irriteren. Dat ik ze anders moet doen is duidelijk dus één voor één ga ik ze aanpakken. Tot ze in mijn systeem zitten en goede gewoontes zijn geworden.

 

Mijn lijst van dingen waar ik een goede gewoonte van wil maken

 

  • De afwasmachine meteen na het eten inpakken en het aanrecht schoonmaken.

    Zo heb je altijd een opgeruimd aanrecht en de volgende dag weer schone spullen.
    Ik heb nogal de neiging om dit te laten zitten tot de volgende dag. Na het eten heb ik geen zin meer en denk ik dat komt morgen wel. Met het gevolg dat er altijd wel wat op mijn aanrecht staat. Zo stóm want ik hou juist erg van opgeruimd en netjes.

    Plan van aanpak: Met mijn man afspreken dat we dit samen doen na het eten. We zetten de televisie uit, ruimen het aanrecht op en pas dan mogen we koffie drinken. Dan werkt de koffie hopelijk als een soort beloning. Het helpt ook dat ik er een afspraak van maak. Dan voel ik mij eerder verplicht het ook te doen. We beginnen klein: in eerste instantie ruimen we alleen de vuile vaat op. Het schoonmaken van het aanrecht komt dan de volgende ochtend wel. Pas na twee weken komt dit er ook bij.

     

  •  Medicatie die je nodig hebt elke dag op dezelfde tijd nemen.

    Het gebeurt mij nogal eens dat ik mijn medicatie vergeet te nemen. Met soms alle gevolgen van dien. Nu is het niet levensbedreigend als ik mijn medicatie vergeet maar het is toch wel erg belangrijk dat ik het inneem. En een vaste tijd is ook beter voor de werking van de medicatie.
    Als het een gewoonte wordt vergeet je de medicatie ook niet te nemen.

    Plan van aanpak: De medicijnen één keer per week in een pillendoos uitzetten zodat ik er niet eentje per ongeluk oversla. De pillendoos in het zicht leggen. Plus een herinnering instellen op je telefoon.

 

  • Elke dag je agenda checken voor de volgende dag.

    Zo sta je niet voor verrassingen. Dit vergeet ik nogal eens terwijl het zo belangrijk voor me is. Ik moet eigenlijk zelfs de hele week in mijn hoofd hebben zitten anders weet ik niet goed wat me te wachten staat en daar kan ik niet tegen. (auti)

    Plan van aanpak: Op een vaste tijd stel ik een herinnering in op mijn telefoon en dan check ik mijn agenda. Ik stel het niet uit. Dit ga ik een maand lang volhouden.

 

  • Elke avond op dezelfde tijd naar bed gaan en ‘s morgens op dezelfde tijd weer op staan.

    Dit om een vast ritme te krijgen en hopelijk beter te slapen. (Ik heb nogal last van slaapproblemen).

    Plan van aanpak: ‘s avonds een herinnering op de telefoon en ‘s ochtends de wekker zetten.

     

 

goede gewoontes, een lijst

 

  • Elke avond je telefoon aan de lader leggen.

    Dit is natuurlijk heel belangrijk voor alle herinneringen die je op je telefoon ingesteld hebt. Wat moet je er mee als hij niet opgeladen is.

    Plan van aanpak: Ook hier kun je een herinnering voor instellen tot je er aan gewend bent en het niet meer vergeet. Maak het onderdeel van het naar bed gaan ritueel, je vergeet tenslotte ook niet de deur op slot te doen en de lichten uit te doen.

 

  • Belangrijke dingen niet tot het laatste moment laten zitten.

    Ik wil bijvoorbeeld mijn rekeningen meteen als ze binnenkomen verwerken. Dus de administratie meteen doen en niet uitstellen.

    Plan van aanpak: De rekening midden op tafel leggen waar je hem de hele dag ziet en niet op een stapel ergens anders. Zo kan ik wanneer ik een beetje tijd hebt de rekening verwerken en opruimen.

 

  • Dingen meteen terugleggen waar ze horen.

    Zo hou je een opgeruimd huis. Ik heb nogal de neiging om alles wat ik gebruik te laten slingeren omdat ik te lui ben om het terug te leggen. Mijn moeder klaagde hier vroeger al over en ik doé het nog steeds!

    Plan van aanpak: Het gewoon doén! En me er op laten wijzen als ik het niet doe.

 

  • Maak een huishoudschema en hou je er aan.

    Jullie merken (ook aan voorgaande punten) dat de huishoudelijke taken nogal een probleem zijn bij mij. Ik ben nogal een ‘uitstellen tot morgen wat je beter vandaag kunt doen’ type, helaas. Maar het is dus de bedoeling dat daar verandering in gaat komen.

    Plan van aanpak: Een uitgebreid schema maken van wat er moet gebeuren en wanneer. En dan een planning in de agenda maken. En natuurlijk herinneringen instellen. (wat zou ik zijn zonder mijn telefoon.)

 

  • Elke dag genoeg beweging krijgen.

    Je krijgt er meer energie van, het is goed voor je en je gaat je happyer voelen. Plus als een extra bonus, het spaart geld uit.

    Plan van aanpak: Van nu af aan altijd op de fiets naar het werk en een regenpak aanschaffen. (Bij regen laat ik me meestal brengen door mijn man of neem ik de bus.)

 

  • Niet meer klagen.

    Niet dat ik zoveel klaag hoor,(tenminste: dat hoop ik niet!) maar we hebben allemaal wel eens zo’n dag dat alles tegen zit.

    Plan van aanpak: Als ik mij er op betrap dat ik aan het klagen ben, er onmiddellijk mee stoppen.
    Positieve en motiverende quotes, uitspraken en artikelen lezen. Dit helpt mij altijd om in een positievere mindset te komen.

 

  • Nee leren zeggen.

    Ik vind het erg moeilijk om nee te zeggen tegen voorstellen van mensen. Ik heb bijvoorbeeld geen zin om elk weekend bezet te zijn. Toch is het bij ons vaak zo dat we elk weekend wel bij iemand op visite moeten omdat ik geen nee durf te zeggen.

    Plan van aanpak: Dit vind ik een moeilijke! Ik denk dat ik het gewoon moet doen en dat het dan steeds makkelijker wordt om nee te zeggen.

 

  • Positief zijn.

    Dit licht in het verlengde van het punt: niet klagen.
    Het is niet altijd makkelijk om overal het positieve van in te zien. Maar toch wil ik het proberen. Ik krijg namelijk steeds meer een hekel aan klagende en negatieve mensen dus ik vind dat ik het moet vermijden om zelf zo te zijn.

    Plan van aanpak: Kijk ook naar de kleine positieve dingen die gebeuren of je overkomen.
    Maak een schift of iets dergelijks met leuke en goede dingen die je meemaakt.

 

  • Mijn uitgaven onder controle houden.

    Ik heb nogal een gat in mijn hand en vind het heerlijk om dingen te kopen. Maar dit kan financieel gewoon niet. Vandaar dat ik beter op moet gaan letten.

    Plan van aanpak: Wij vullen een kasboek in, dus dat helpt om overzicht op de uitgaven te houden. En ik wil op de aanbiedingen van diverse winkels gaan letten.

 

 

Niet uitstellen, óók een goede gewoonte. Begin vandaag nog om van je doelen een gewoonte te maken.

 

Nou dat was mijn lijst van dingen waar ik een goede gewoonte van wil maken. Wat is jouw lijst?

 

Motivation is what gets you started.

Habit is what keeps you going.

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply