Een verlies verwerken, enkele Tips

Life, Mind

Een tijdje geleden heb ik jullie verteld over het verlies van mijn geliefde hondje Tora.
En over hoe ik met mijzelf in de knoop zit hierover.

Vandaag wil ik het hebben over rouwverwerking en hoe een verlies te verwerken zodat het niet op een later tijdstip dubbel zo hard terugkomt.
Rouwen hoeft niet altijd over de dood te gaan. Het gaat wel over verlies. Het kan dus bijvoorbeeld ook over het verlies van een vriendschap gaan of over het verlies van je gezondheid etc.

Hier volgen enkele tips om met je verlies om te gaan. Natuurlijk verloopt zo’n proces niet voor iedereen hetzelfde. De één heeft meer tijd nodig dan de ander. Bij sommige mensen verloopt het heel heftig en bij anderen meer van binnen. Vast staat dat iedereen met verlies te maken krijgt.

De Tips

  • Accepteren dat het zo is en de pijn toelaten.
    Neem de tijd om de pijn te voelen probeer het niet weg te stoppen. Accepteer dat het leven door gaat maar geef degene die je verloren hebt daarin een plekje.
  • Lief zijn voor jezelf.
    Probeer dingen te bedenken die het leven op dit moment makkelijker of meer verdraagbaar maken. Als je bijvoorbeeld geen zin hebt om te koken koop een keer een kant en klaar maaltijd of verwen jezelf met wat lekkers of koop een fijn geurtje. Kortom wees aardig voor jezelf.
  • Zoek gezelschap en sluit jezelf niet op.
    Gezelschap geeft afleiding en ook een kans om te praten over je verlies met anderen. Het voelt fijn om steun en medeleven te krijgen. En het delen met anderen is een belangrijke stap in je verwerkingsproces.
  • Neem de tijd.
    Verwacht niet dat het van de ene op de andere dag over is. Gun jezelf de tijd om dit verlies te verwerken. Een rouwproces heeft tijd nodig en gaat in stappen. Wees geduldig met jezelf. Bedenk wel dat het voor iedereen anders is de één heeft het verwerkt in twee maanden en bij de ander duurt het misschien een jaar.
  • Doe iets speciaals om je geliefde te herinneren.
    Natuurlijk herinner je hem of haar zo ook wel maar iets speciaals geeft je het idee dat je actief wat gedaan hebt. Of dat je je geliefde op een bepaalde manier bij je draagt bijv. asverwerking in een mooi sieraad. Of in het geval van het verlies van een relatie of een vriendschap kun je bijv een mooi boekje maken over jullie tijd samen. Bedenk iets speciaals waar je mee aan de slag kunt en wat je eventueel kunt gebruiken als een soort afsluiting.
  • Ga iets doen.
    Als je je emoties of je rotgevoel even niet verdragen kan ga bijv schoonmaken, het is een tijdverdrijf, je denkt even ergens anders aan en je huis is daarna opgeruimd en schoon, wat een goed gevoel geeft.
  • Alléén-tijd.
    Je hebt ook alléén-tijd nodig. Tijd om even je eigen dingen te doen. Of om bijvoorbeeld ongegeneerd te huilen. Luister naar mooie muziek die je aan je geliefde doet herinneren of bekijk foto’s.
  • Niet schuldig voelen.
    Voel je niet schuldig, denk niet ik wou dat ik dit of dat gedaan had. Het heeft geen zin. Op dat moment heb je die en die keuze gemaakt en daar had je een reden voor. Mensen zoeken de schuld vaak bij zichzelf maar je maakt het alleen maar moeilijker voor jezelf. In het geval van Tora mijn hondje denk ik vaak: had ik maar een paar dagen langer gewacht om haar in te laten slapen misschien was ze dan wel beter geworden. Maar heeft het zin om zo te denken? Je krijgt er Tora niet mee terug. Het hondje had in dat geval nog langer moeten lijden en het resultaat was waarschijnlijk hetzelfde geweest. Maar houd in je achterhoofd dat je schuldig voelen wel een soort van natuurlijke reactie is. Geef jezelf hierover niet op je kop.

 

Ik las op het internet een uitspraak:

Rouw of verlies is de prijs die je betaald voor de liefde.

Zo is het natuurlijk wel. Ik heb diepe liefde gekend voor Tora en ze blijft altijd bij me in mijn hart. Het rouwproces wat ik nu door moet is waarschijnlijk de prijs die ik daarvoor betaal. Maar dat geeft niet. Ik ben blij dat ze mijn hondje was en ik zou die jaren met haar voor geen goud hebben willen missen. Het gevoel van intens verdriet wat ik nu ervaar, is niet leuk maar het hoort erbij.

 

Wat doe je als de rouw niet overgaat.

Natuurlijk blijft verlies altijd pijn doen en gaat het nooit helemaal over. Maar wat als je in die diepe emotionele pijn blijft hangen? Wat als de pijn niet milder wordt na verloop van tijd? Wat als je helemaal in de knoop raakt met jezelf?

Het is het beste om hiervoor hulp te zoeken bij een professional. Zij hebben verstand van zaken om je hier door heen te helpen. Ga naar een psycholoog of iets dergelijks ze kunnen je helpen om de emotionele warboel weer op orde te krijgen. Blijf er niet alleen mee rond lopen.

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply