Wat kun je doen om jezelf op te vrolijken?

Life, Mind
Wat je kunt doen om jezelf op te vrolijken. 10 tips

De laatste tijd ben ik nogal mat, en dat vind ik niet fijn. Ik ben niet vrolijk en ik ben niet somber. Ik voel eigenlijk erg weinig. Geen idee hoe het komt dat ik op dit moment nergens plezier in heb. Het wordt tijd dat ik mijzelf op ga vrolijken.

 

Er zijn toch best een aantal redenen om mij optimistisch te voelen.

  • Ik ben bijvoorbeeld eindelijk aan mijn re-integratie traject begonnen.
  • Het voorjaar is aangebroken, dat doet me ook altijd goed.
  • Op het werk loopt alles naar behoren en thuis ook.
  • Ik ben een opleiding/cursus aan het uitzoeken.

 

Misschien is het de medicatie die ik slik of het feit dat alles gewoon een beetje voortkabbelt, wat me dit gevoel geeft. Ik weet het niet. Maar ik zou mijzelf graag willen op vrolijken en ga me dus daarop richten komende week.

 

Tips om jezelf op te vrolijken!

 

  1. Lekker eten: Verwen jezelf met lekker eten. Ga bijvoorbeeld naar een gezellig restaurantje of kook thuis een lekkere maaltijd.
    Dit staat natuurlijk bij mij op nummer 1 want als ik iets fijn vind dan is het lekker eten. Binnenkort wil ik naar een nieuw restaurant bij mij in de buurt, daar kan ik me nu al op verheugen.

 

  1. Iets nieuws kopen: Dit kan tijdelijk een goed gevoel geven omdat je blij bent met je nieuwe aankoop. Natuurlijk hoeven dit geen grote dingen te zijn, iets kleins kan je ook opvrolijken. Bijvoorbeeld wat nieuwe plantjes voor in de tuin of op je balkon, dat is wat ik van plan ben om te kopen. De perkplantjes zijn nu overal in de aanbieding en kosten bijna niets. En dit heeft als bijkomend voordeel dat je tuin of balkon er meteen weer vrolijk uitziet.

 

  1. Doelen stellen: Het kan je helpen om bepaalde doelen te stellen en daar gericht naar toe te werken. Misschien kun je de doelen opdelen in kleine stappen. Elke keer als je een stap genomen hebt of behaald hebt geeft dat een goed gevoel en het geeft richting aan je leven.
    Waar ik op dit moment vooral mee bezig ben is dat re-integratietraject. Mijn uiteindelijke doel is betaald werk vinden. Als ik dit doel opdeel in kleine stapjes, dan is de volgende stap me aanmelden voor een cursus. Die cursus zal me het gevoel geven dat ik echt iets doe waar ik wat aan heb bij het behalen van mijn doel.

 

  1. Dingen plannen waar je naar uit kunt kijken: Als het budget het toelaat kun je een weekendje weg plannen of misschien een avondje uit. Ik realiseer me nu dat veel van wat ik hier opschrijf allemaal geld kost en dat ontbreekt bij mij een beetje. Ik moet het misschien meer in de kleine dingen zoeken.
    Zo wie zo moet ik een planning maken zodat ik niet achter de feiten aan blijf rennen. Ook in verband met mijn blog moet ik beter gaan plannen en dan kan het geen kwaad om ook meteen een planning te maken voor leuke dingen.

 

  1. Met iets nieuws starten: Dit kan nieuwe impulsen geven waardoor je vrolijker wordt.
    Mijn werk (arbeidsmatige dagbesteding in de grafische vormgeving) gaat verhuizen en hier kan ik echt naar uit kijken. Het werk wordt door de nieuwe omgeving minder gewoon waardoor het allemaal nieuw lijkt en dus een goed gevoel geeft. Een soort nieuwe start.

 

  1. Goed voor jezelf zorgen: Dus zorgen dat je voldoende slaapt, op gezette momenten eet en genoeg drinkt. Hier moet ik echt beter op gaan letten. Het slapen is bij mij bijna altijd een probleem maar misschien kan ik wat meer rust nemen. En voldoende drinken kan ook echt beter in mijn geval. Ik ben vaak te lui om op te staan en wat drinken te pakken 🙂

 

  1. Make-up en kleding: Koop wat nieuwe make-up en maak jezelf leuk op. Als je er goed uitziet voel je jezelf al heel anders. Hetzelfde geldt voor kleding: trek wat leuks aan en je voelt je misschien al weer wat beter.
    Ik heb de neiging om mijn make-up maar over te slaan op dit moment. Maar eigenlijk voel ik me daar niet goed bij. Dus ga ik me vanaf nu weer elke dag opmaken. Helaas ontbreekt het geld om nieuwe kleding te kopen maar ik kan wel de leukste dingen uit mijn kast dragen.

 

  1. Ga tuinieren of een boswandeling maken, iets waar je een beetje in contact bent met de natuur. Dat helpt om te ontstressen. Ik ben van plan om een heleboel in mijn tuin te veranderen, maar moet er alleen nog aan beginnen en het weer moet ook meewerken.

 

  1. Zorg dat je huis opgeruimd is dat geeft ook een opgeruimd hoofd. Dit lijkt een dooddoener maar het werkt bij mij echt zo. Als ik chaos om mij heen heb dan geeft dat geen fijn gevoel. Maar als ik alles op orde heb lijkt mijn gevoel ook meer op orde.

 

  1. Mindfulness: meer in het moment leven en er aandacht voor hebben.
    Misschien dat ik dan ook mijn gevoel van matheid beter kan accepteren. Ik heb in het verleden (in therapie) geleerd dat als je bepaalde dingen werkelijk accepteert dat ze dan beter verdraagbaar worden en dat je je dan vanzelf vaak anders gaat voelen.

 

Weten jullie misschien nog andere dingen waardoor je jezelf kunt opvrolijken?

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply