Slaapmedicatie, is het verstandig?

Body, Mind
Is het nemen van slaapmedicatie verstandig . Plus 15 tips om beter te slapen

 

Ik heb al jaren behoorlijke slaapproblemen. Ik val vrij makkelijk in slaap, maar zo’n beetje om het uur word ik klaarwakker en dan duurt het toch een hele tijd voor ik weer slaap.
Na een paar keer wakker te zijn geweest kan ik geen geduld meer opbrengen en ga er maar uit. Met het gevolg dat ik de rest van de nacht met mijn laptop op schoot zit en dus niet meer slaap.
Dit alles is een behoorlijk ingesleten patroon geworden. Dus ik heb chronisch slaapgebrek.

 

Ik heb verschillende medicatie uitgeprobeerd en dat hielp allemaal niks. Nu heb ik al een tijdje slaapmedicatie die helpt!  Ik heb een combinatie waar ik de hele nacht op door kan slapen. Maar ik mag het maar twee keer in de week gebruiken, omdat je er anders aan verslaafd raakt, en dan steeds meer nodig hebt om te kunnen slapen.

 

Dus zit ik nog nacht na nacht wakker, met af en toe een uitzondering door de slaapmedicatie.
Ik neem het af en toe om in ieder geval soms wat bij te kunnen slapen. Er is wel een máár, je voelt je de volgende dag super slaperig.

 

slaapproblemen tips om er wat aan te doen

Vandaag is zo’n dag. Gisteravond heb ik de medicatie geslikt en ik moet zeggen dat ik heerlijk geslapen heb. Maar het lukt me maar niet om goed wakker te worden. Vandaar de quote: Ik ben wakker, daarmee is alles gezegd.

 

Vanmiddag moet ik werken, dan zit ik daar met mijn duffe kop 🙂 Gelukkig is het druk op het werk, dat zorgt voor afleiding, zodat ik niet ga zitten bedenken hoe moe ik mij eigenlijk voel.

 

 

Dit is echt het grote nadeel van slaapmedicatie: de hele nasleep die je er van hebt.
Want het is ook nog vaak zo dat je de nacht, na de nacht dat je de medicatie hebt genomen, helemaal niet slaapt. Alsof je lichaam dan al verwacht nog een pilletje te krijgen.

 

Dus ik blijf op zoek naar goede tips om te kunnen slapen!  Het liefst zou ik de medicatie niet slikken want ik vind het geen oplossing voor mijn slaapproblemen. Ik neem het ook echt niet twee maal per week maar veel minder dan dat. Dus nee, naar mijn mening is het niet verstandig om slaapmedicatie te slikken. Je stopt toch rotzooi in je lijf en je hebt er de volgende dag vreselijk veel last van. Bovendien kun je er aan verslaafd raken! Ik neem het eigenlijk omdat ik nog steeds geen andere oplossing gevonden heb.

 

Ik heb een aantal tips op een rijtje gezet. Tips die mij helaas niet helpen, maar die anderen wel geholpen hebben. Misschien helpen ze jou ook!

 

15 tips om te kunnen slapen

  1. Zorg dat je slaapkamer helemaal donker is. Dek ook het licht van je wekker af. En als je er ‘s nachts uit moet om naar de wc te gaan, doe dan geen licht aan. Van licht kun je wakker liggen. 
  2. Drink geen koffie of cola in de avonduren. Dit werkt stimulerend en kan je wakker houden. 
  3. Stop met tv kijken ongeveer een uur voordat je gaat slapen. Het licht wat het tv- scherm afgeeft kan je wakker houden. Dit betekent dat je ook niet achter je computer of een ander lichtgevend scherm mag gaan zitten. 
  4. Lees een boek voor het slapen gaan. Dit boek moet natuurlijk niet al te spannend zijn want anders lig je daar weer wakker van. Gewoon een rustig misschien zelfs wel saai boek, dan vallen je ogen vanzelf dicht. 
  5. Probeer melatonine pilletjes. Die kun je bij elke drogist kopen en zijn zeker niet schadelijk. De melatonine kan er voor zorgen dat je je natuurlijke slaapritme weer aanneemt. 
  6. Probeer Valeriaan. Dit is een natuurlijk middel dat kalmerend werkt, gemaakt van de valeriaan wortel. 
  7. Probeer een slaapritme te creëren. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta ook op dezelfde tijd weer op. Op een gegeven moment went je lichaam hieraan en word je ook vanzelf om die tijd moe. 
  8. Een ritueel voor het naar bed gaan kan ook helpen. Je drinkt bijvoorbeeld elke avond een beker warme melk voor het slapen gaan, poetst je tanden, legt je kleding voor de volgende dag neer, leest een kwartiertje en gaat slapen. Zo raakt je lichaam voorbereid op het slapen. 
  9. Regelmatig sporten kan ook helpen. Als je overdag sport (dus niet voor het slapen gaan) krijg je meer energie maar slaap je ‘s nachts ook beter. 
  10. Neem een warm bad voor het slapen gaan, dit werkt ontspannend. 
  11. Probeer kamille thee. Dit zorgt er voor dat je spieren ontspannen en maakt je slaperig. 
  12. Neem een magnesium supplement. Ook dit werkt spier-ontspannend en zorgt er voor dat je relaxt wordt. Veel mensen schijnen bovendien een gebrek aan magnesium te hebben. Houd je wel aan de aanbevolen dosering want magnesium kan ook op je darmen werken. 
  13. Leer mediteren om het piekeren te stoppen. 
  14. Er is bepaalde voeding waardoor je beter kan slapen zoals: kersen, amandelen, dadels, thee, bananen en aardbeien. En zo zijn er nog wel meer voedingsmiddelen waar je slaperig van wordt. Google hier maar eens op. 
  15. Ga niet overdag bijslapen. Hierdoor raakt je slaap-waak ritme helemaal uit balans. Je zult zien dat je s’nachts dan helemaal slecht slaapt.

 

Het is nu eenmaal zo dat de één meer slaap nodig heeft dan de ander. Ik heb bijvoorbeeld nooit heel veel slaap nodig gehad en had als klein kind al slaapproblemen.
De slaapproblemen die ik nu heb komen waarschijnlijk door het medicijn dat ik slik tegen depressie, en daar wil ik niet mee stoppen want ik voel me er verder goed bij.

 

Toch blijf ik altijd zoeken naar een meer natuurlijke manier om weer goed te leren slapen.

 

Dus als iemand nog tips heeft laat dat dan alsjeblieft weten. Want slaapmedicatie is echt een uiterste oplossing. Dit zal ik ook niemand aanraden.

Previous Story
Next Story

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply